کشف ارتباط بین قند خون و پیشرفت بیماری کبد چرب غیرالکلی

19 مه 2021 - هیچ داروی تأیید شده ای برای درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی وجود ندارد، اما کنترل قند خون با گذشت زمان ممکن است به کاهش خطر اسکار کبدی و پیشرفت بیماری کمک کند.

طبق مطالعه ی جدید محققانDuke Health ، میانگین سطح قندخون سه ماهه در بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی، بر احتمال ایجاد اسکار شدیدتر در کبد- که می تواند منجر به نارسایی کبدی شود-، تأثیر می گذارد.

نویسنده اصلی این مطالعه، دکتر Alexopoulos، متخصص غدد درون ریز در  Duke Health، گفت: بیماری شدید کبدی مربوط به کبد چرب در حال افزایش است.این بیماری یکی از دلایل اصلی پیوند کبد و مرگ و میر است. هم اکنون ما هیچ درمان موثری که مورد تأییدFDA باشد برای این بیماری نداریم، بنابراین تنها می توانیم کارهایی را انجام دهیم که به كاهش خطر ابتلا به بیماری كبد چرب و جلوگیری از پیشرفت بیماری کمک کنند.

در این مطالعه که به صورت آنلاین در ژورنالHepatology منتشر شد، محققان سطح قند خون مستند شده ی 713 بیمار بزرگسال مبتلا به بیماری کبد چرب را قبل از نمونه برداری کبد بررسی کردند.

محققان- از جمله نویسندگان ارشد این مقاله دکتر Andrea Coviello، و پرفسورManal F. Abdelmalek ، - دریافتند که متوسط ​​سطح قند خون بالاتر در سال منتهی به بیوپسی کبد با تورم شدید تر سلولهای کبدی ارتباط دارد، بطوریکه به ازای هر 1 درصد افزایش هموگلوبینHbA1c (اندازه گیری میانگین سطح گلوکز) در سال قبل از بیوپسی، احتمال فیبروز شدید 15 درصد افزایش می یابد.

محققان همچنین دریافتند که سلول های كبدی افرادی كه كنترل متوسطی بر قند خون خود در طی 5 سال دارند،- به جای كنترل خوب-، تورم شدیدتری داشته و احتمال بروز زخم های كبدی پیشرفته در این افراد بیشتر است.

دکتر الكسپولوس گفت: این یافته ها به ویژه برای بیماران دیابتی بسیار مهم است زیرا بخش قابل توجهی از این جمعیت، همچنین به بیماری كبد چرب غیر الكلی مبتلا هستند.

او افزود: آنچه كه من واقعاً امیدوارم انجام شود آگاهی افراد مبتلا به دیابت در مورد خطر ابتلای آنها به كبد چرب و ارتباط آن با کنترل قند خون است.

دکتر الكسپولوس همچنین گفت: این یافته ها ممكن است پزشكان را به تجدیدنظر در مورد روش درمانی دیابت تشویق کند، تا داروهایی را برای افراد چاق دیابتی تجویز کنند که ضمن بهبود کنترل قند خون، باعث كاهش وزن نیز بشوند.

دکتر الکسپولوس گفت: بسیاری از اوقات در دیابت ما در مورد بیماری های قلبی، فشار خون بالا، کلسترول فکر می کنیم، من می خواهم که کبد چرب به این موارد اضافه شود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-05-link-blood-sugar-liver-disease.html